
Wij bieden verantwoorde kinderopvang in een unieke omgeving en vanuit een natuurlijke/groene pedagogische visie. We laten ons inspireren door kennis en inzichten uit de antroposofie, de Montessori visie en de visie van Emmi Pikler. Vooral bij jonge kinderen hechten we veel waarde aan de visie van Emmi Pikler waarbij de kinderen de ruimte krijgen om op eigen tempo en op eigen initiatief te bewegen en te ontwikkelen.
Emmi Pikler
Emmi Pikler was een kinderarts uit Hongarije. Zij leefde aan het begin van de 20e eeuw en ontwikkelde een bepaalde manier van omgaan met baby’s. Zij ontdekte dat baby’s gebaat zijn bij uitgebreide verschoon en eetmomenten waarbij een goed contact en veel aandacht is tussen verzorger en kind. Door die intensieve contactmomenten, waarbij de verzorger veel praat en ‘uitlegt’ aan de baby’s, voelen baby’s zich veiliger, meer op hun gemak en kunnen ze meer tevreden spelen op de momenten dat ze even minder aandacht krijgen. Verder vond zij het erg belangrijk dat een baby zich, fysiek gezien, in zijn eigen tempo en op een natuurlijke manier ontwikkelt. We passen de visie van Emmi Pikler als volgt in de praktijk toe.
Aandachtige verzorging
Tijdens het voeden, verschonen, klaarmaken om naar bed te gaan en andere verzorgingsmomenten benoemen wij wat we gaan doen. Het kind hoort daardoor niet alleen taal -wat helpt in de taalontwikkeling-, maar voelt zich ook gezien en gehoord door de pedagogisch medewerker. Dit helpt in de ontwikkeling van het zelfbeeld en eigenwaarde. Daarnaast is het kind steeds voorbereid op wat er gaat gebeuren en kan zich daarop instellen. Het kind kan meewerken en later samenwerken door steeds meer handelingen zelf te doen (de ontwikkeling van zelfstandigheid). Door deze samenwerking ontstaat er een fijn moment van samenzijn tijdens de verzorgingsmomenten. De rust, tijd en aandacht zorgen ervoor dat het kind is ‘opgeladen’ om daarna zelfstandig fijn te kunnen spelen of slapen.
Zelfstandige bewegings- en spelontwikkeling (grove en fijne motoriek)
Een kind kan zich zelfstandig ontwikkelen van jonge baby liggend op de rug naar omrollen, gaan tijgeren, kruipen, zitten, staan en lopen. Dit kan een kind in zijn eigen tempo ontdekken en leren, op zijn eigen manier. Wij stimuleren dit door het kind tijd en ruimte te geven, op zijn rug te leggen in een veilige en fijne omgeving en zelfstandig te laten spelen. Wanneer het kind eraan toe is, gaat het zelf bewegingen maken zoals draaien naar de zij, rollen, tijgeren, kruipen en zitten. Al dit oefenen en onderzoeken is nodig om verder te komen. Het kind komt kleine frustraties tegen, wanneer iets nog niet lukt. Dit helpt bij zijn persoonlijkheidsontwikkeling in bijvoorbeeld doorzettingsvermogen, creatief zijn en oplossingen vinden. Ook bieden we activiteiten (zintuiglijk gericht) en materialen aan die passen bij de individuele behoefte en de leeftijd van de baby.
Socialisatie
Als volwassenen dragen wij normen en waarden uit naar de kinderen. Die kunnen per cultuur en gezin verschillen. Een belangrijke basale menselijke waarde is ‘sociaal met elkaar omgaan’. Kinderen doen elkaar soms onbewust pijn. Bijvoorbeeld als ze ontdekken hoe de haren van een ander kind voelen. Of wanneer een kind met de auto wil spelen die een ander kind in zijn hand heeft. Op zulke momenten zal de pedagogisch medewerker laten merken hoe we met elkaar om willen gaan. Door de hand van het kind voorzichtig van de haren los te maken en te vertellen dat dit pijn doet bij het andere kind; door meer van hetzelfde speelgoed neer te leggen en te vertellen dat er meer auto’s liggen en het kind met een auto kan spelen waar nog niemand mee speelt. Door respectvol met het kind en anderen om te gaan, leren kinderen hoe de wereld in elkaar zit en hoe zij met elkaar kunnen omgaan.
Groene kinderopvang
Groene kinderopvang, een term die je tegenwoordig steeds vaker hoort. Maar wat houdt dit nou precies in? Voor ons betekent dit dat natuurbeleving centraal staat en dat de kinderen direct in contact zijn met buiten. Dat ze leren te genieten van buiten zijn. Buiten is van alles te beleven. Kinderen doen er directe ervaringen op. Ze ruiken de geur van vers gemaaid gras, ze voelen de aarde die onder hun voeten meebeweegt, ze zien het pad wat een mier bewandelt, ze vinden het heerlijk om door modderplassen te stampen, het kriebelende gras te voelen of om op een omgevallen boomstam te klimmen... Het zijn allemaal ervaringen die kinderen voorbereiden op het latere leven en die van cruciaal belang zijn in de opvoeding van kinderen. Andersom halen we de natuur ook naar binnen. We hebben letterlijk grote takken boven ons hoofd hangen, net zoals in het bos! We werken met natuurlijke en duurzame materialen en we besteden veel aandacht aan de seizoenen. Door onze grote open ruimtes met veel glaswerk zien de kinderen altijd wat er buiten gebeurt. Samen kijken naar de regen of de sneeuw of zien hoe de blaadjes worden weggedragen door de wind.
Kinderopvang het Buitenkind geeft kinderen een veelheid aan middelen, indrukken, materialen en zelfs dieren om échte ervaringen op te doen. Kinderen ontdekken en leren sneller doordat zij gefascineerd zijn door alles wat zij buiten ontmoeten. Van planten, dieren, het weer, de seizoenen, ervaren van geuren en kleuren en vooral de ruimte die je meestal binnen niet hebt. Direct contact met buiten kan ertoe bijdragen dat kinderen zich optimaler ontwikkelen.
Onze uitgangspunten:
* De sfeer is warm en huiselijk;
* De materialen zijn puur en echt en dagen uit tot experimenteren;
* De ruimte is voor en van de kinderen;
* De kleuren zijn licht en met natuurlijke tinten;
* Alle zintuigen worden gestimuleerd;
* Vrije beweging, vrij spel en eigen keuzes ;
* Respectvolle verzorging
Buiten slapen
Buiten slapen? Ja! Bij ons kúnnen kindjes ook buiten slapen. Buiten slapen is heel gezond. In Scandinavië wordt dit al jarenlang toegepast. Bij ons kunnen kinderen op een veilige, gezonde en verantwoorde manier slapen in de buitenlucht. Buiten slapen is minstens net zo veilig als ‘gewoon’ binnen slapen. Kindjes die dit willen slapen heerlijk in een buitenbedje, volledig beschermd tegen insecten, neerslag, wind en zon, met de geluiden van buiten, het geritsel van de bladeren en het getik van de regen op het dak. De buitenbedjes voldoen aan alle wettelijke eisen. De buitenbedjes worden zomers en s’ winters gebruikt. In de winter slapen de kinderen buiten tot ongeveer 5 graden onder nul. De kinderen worden heerlijk warm aangekleed d.m.v. skipakjes/warme dekens. In de zomer worden de buitenbedjes gebruikt tot +28 graden boven nul. De kinderen liggen dan in hun romper of in een zomerslaapzak in het bedje. De pedagogisch medewerkers kijken om de tien á vijftien minuten bij de bedjes om te zien/horen hoe het gaat. We zullen altijd toestemming vragen aan ouders om kindjes buiten te laten slapen.